Ken jij de 5 Leanprincipes al?
Wat zijn de 5 leanprincipes?
In een eerdere blog heb je al gelezen wat lean is. In deze Blog leer je meer over de 5 Leanprincipes. De 5 leanprincipes geven je een soort bril waardoor je naar je processen kunt kijken. Vaak loop je deze stapsgewijs af. Je begint te kijken naar de waarde voor de klant. Als je die weet dan weet je ook hoe je je waardestroom kunt inrichten. En tegelijkertijd begin je ook met het verbeteren van dingen die heel duidelijk verbeterd moeten worden. Dus principe 5 geldt al meteen! Daarom zetten we deze in de tekening ook aan de zijkant.
1: Klantwaarde: wie is onze klant? wat wil de klant nu echt? Leveren we deze kwaliteit?
2: Waardestroom: breng in kaart welke activiteiten je in de huidige situatie achtereenvolgens onderneemt om de beoogde klantwaarde te bereiken. Het in kaart brengen van een waardestroom is als het ware een jacht naar verspillingen. Welke overbodige activiteiten doen we? Denk bijvoorbeeld aan overbodige registraties waarvan we denken dat het moet. Of aan dingen die niet de eerste keer goed gaan en we veel tijd kwijt zijn met herstellen.
3: Flow. De verspillingen in de waardestroom zijn als obstakels die ervoor zorgen dat het proces stroperig loopt. We willen juist dat het soepel loopt en de dienst of het product gemakkelijk tot stand komt. Zonder frustraties van de medewerker of van de klant.
4: Pull. Lever de dienst of het product op het moment dat de klant er om vraagt. Niet te vroeg of te laat. Daarmee voorkom je overbodige voorraden of een hoop opgestapeld werk dat op je licht te wachten.
5: streven naar perfectie. Wat je wil is dat je steeds weer de uitdaging voelt en kansen ziet om het werk nog mooier en leuker te maken voor de klant, de medewerkers en de organisatie.
Wil je meer leren over de lean?
Volg dan één van onze interactieve, superleuke en gecertificeerde leantrainingen!