« Wat is de betekenis van Lean?»

Gepubliceerd op 30-09-2018

Wat is de betekenis van lean?

Ik krijg regelmatig de vraag is Lean een afkorting van iets? Tijd om eens stil te staan bij de betekenis van Lean. Om meteen maar het antwoord te geven: lean is geen afkorting van iets, het is een Engels woord. De Nederlandse vertaling is slank, wendbaar, snel kunnen inspelen op klantbehoefte. Werk je volgens het lean gedachtegoed dan probeer je elke dag meer klantwaarde te leveren en te stoppen met handelingen die geen waarde toevoegen. Het gaat om het verhogen van klantwaarde, meer werkplezier én het ontwikkelen van een efficiënte en duurzame organisatie. Je houdt dan de waardevolle activiteiten over, deze orden je op zo'n manier dat het proces in een prettige flow verloopt. 

Van groot belang is de ontwikkeling van leidinggevenden en medewerkers. Leren om continu te verbeteren en te innoveren richting de doelen van de organisatie. Op zo'n manier dat er geen overbelasting is, maar werkgeluk ervaren wordt. Dat vereist de nodige kennis en kunde!

Zet eens een leanbril op! 

Kijk eens met een leanbril op naar een proces dat jij zelf, een vriend of familielid als patiënt ooit hebt doorlopen. Zat je te lang te wachten? Misschien werd er een afspraak afgezegd die opnieuw gepland moest worden? Of leken er te veel controles te zijn of juist veel te weinig? Misschien was er miscommunicatie en gingen er dingen niet goed? Of was je veel tijd kwijt met overbodige administratie? Dan voelde je dat er nog geen goede flow in het proces zat.

Elke organisatie heeft processen en elk proces kent verspillingen. Die verspillingen wil je herkennen en stap voor stap verwijderen door het proces slimmer te organiseren. Verspillingen? Da's sund zouden we in Brabant zeggen. Als je met lean aan de slag gaat gaan leidinggevenden samen met de medewerkers continu verbeteren.  Verbeteringen worden doorgevoerd met de mensen die het werk doen, zij kennen het proces het beste. En dus niet verbeteren vanuit de ivoren toren.

Doel Lean

De methodiek heeft altijd als drieledig doel:

  • Blijere klanten
  • Gelukkigere medewerkers
  • Een gezondere en duurzamere organisatie

Deze doelen houden elkaar in evenwicht.  Als een krukje met 3 poten. Laat je er één weg dan valt hij om.

Leanmanagement

Leanmanagement betekent dat je als management steeds weer helder maakt wat de doelen van de organisatie zijn, je ondersteunt in het continu verbeteren en innoveren in die richting. Geef daarbij zelf het goede voorbeeld. Het geven van richting verbindt de organisatie. Vanuit die doelen is het aan het management om een slagvaardige continu verbetercultuur te stimuleren. Dit vergt kennis en kunde.

Elke dag één stap = veel

Wat betekent lean werken? Dit betekent dat je continu aan het verbeteren bent richting de doelen van je organisatie.  En ook het dagelijkse werk wil je steeds slimmer organiseren. Hoeveel mensen werken er in jouw organisatie? Stel dat iedereen in de organisatie de werkwijze elke dag een stukje beter maakt. Stel je eens voor welk effect dat zou hebben!  Binnen je eigen invloedsfeer is al veel te verbeteren.

Nu meer dan ooit

Op deze manier werken is nu meer dan ooit van belang. Waarom? We komen steeds meer met arbeidstekort te zitten. We willen niet dat er tijd wordt besteed aan onnodige zaken. We willen dat klanten krijgen wat ze nodig hebben. We willen dat medewerkers waardevol werk doen waar ze blij van worden. En dat is meestal niet van verspillingen. Een verspilling is namelijk ook vaak een irritatiefactor voor een medewerker en voor een klant. Ook worden we ons steeds meer bewust dat we slim om moeten gaan met het milieu en energie. Het vermijden van verspilling past daarbij.  En je wilt natuurlijk geen oudbollig bedrijf worden dat de boot keer op keer mist. Maar lekker flexibel zodat je snel kunt reageren op de veranderingen in de markt. En... door te verbeteren haal je steeds weer succes. En succes moet je vieren. Je leeft tenslotte maar één keer. Dan kun je het beter leuk maken!

Resultaat

Concreet zie je als resultaat dat doorlooptijden van processen verkorten en dat activiteiten vaker in één keer goed gaan. Dit zorgt voor blijere klanten en gelukkigere medewerkers.  Je voelt letterlijk dat er meer Flow in zit. Het bespaart geld. Je geeft geen tijd en geld meer uit aan onnodige activiteiten en verspillingen. Vaak ben je van verspillingen niet bewust. Je gaat het pas zien als je het door hebt.

Mindset: je beste vriend!

Leanwerken is vooral ook het creëren van een bepaalde mindset voor het continu verbeteren en innoveren. Je eigen mindset kan je grootste vijand zijn of je beste vriend. Om de juiste mindset te ontwikkelen is er praktische ondersteuning van diverse leantools. Zoals A3-management, Waardestroomanalyse, 5-s, Leanroadmap, oorzakenanalysetools en kata-coaching. Dat kun ontzettend ingewikkeld maken. Ons credo is: houd het simpel, moeilijk doen kan altijd nog!

Leantrainingen?!

Hopelijk heb je een beter beeld bij de betekenis van lean. Als Pink Turtle geven we training en advies in  alle soorten organisaties, ziekenhuizen, de zorg, de logistiek, woningcorporaties, gemeentes en het onderwijs. Maar ook geven we open inschrijving trainingen.

Meer weten en kunnen? Volg dan een van onze praktische en interactieve leantrainingen. In onze trainingen is veel aandacht voor de leanfilosofie, de leanmethoden én voor het 'in verbinding met elkaar' verbeteren. De leuke, interactieve leantrainingen zijn verdeeld in verschillende belts, verschillende niveau's. De trainingen zijn internationaal gecertificeerd door het Lean Competence System in Wales. Lees meer over de trainingen of neem contact op voor een kop koffie!

Naar Leantrainingen

258waarom-lean-1546540760.JPG
545Untitled-Artwork-1555329306.jpg